Blog

Wat is nu gezond?

Gezonde voeding

De titel van het boek: wat is nu gezond? van Martijn Katan spreekt direct aan, nietwaar? In een tijd waarin steeds meer bekend wordt over gezond, maar vooral ongezond eten, weten we het af en toe gewoon niet meer. De e-nummers en superfoods vliegen je om de oren. De ene dag is het eten van een appel nog super gezond, maar de volgende dag wordt je aangekeken alsof je zak suiker naar binnen giet. Terwijl je jezelf een weg baant door de wereld van koolhydraten, eiwitten en vetten, vraag je jezelf regelmatig af: ben ik eigenlijk wel goed bezig? Eet ik wel gezond genoeg? Eten mijn kinderen wel gezond genoeg? Moeten we niet veel meer groenten en fruit eten?

Everything in moderation

Zelfs ik, met mijn vergaande interesse in en kennis over gezonde voeding, vraag mij dit soort dingen ook best wel eens af. Ik merk bijvoorbeeld dat ik maar al te graag ga voor gemak, een enorme snoepkont ben (chocolaaa!!) en echt wel veel meer groenten, granen, zaden en peulvruchten mag eten, nu ik geen vlees meer eet. Maar ja, iets weten en iets doen hé? Toch twee verschillende dingen. 😉

Op de vraag: wat is nu gezond? is mijn antwoord in ieder geval heel simpel: everything in moderation. Ik geloof namelijk dat een gevarieerd voedingspatroon waarin alle voedingsstoffen aan bod komen, werkt voor je lijf. Voor de buitenkant, maar vooral ook voor je binnenboeltje. Je kan bijvoorbeeld elke dag broccoli met rijst en kip eten en denken dat je daar prima op gaat en heel fit lijkt, maar op den duur kom je dan toch bedrogen uit. Door een eenzijdig voedingspatroon komt je lichaam helaas echt broodnodige voedingsstoffen, vitamines en mineralen tekort. En als we het dan toch over brood hebben. People, please! Brood heb je gewoon écht nodig. Voor de vezels, maar ook voor de jodium die erin zit. Natuurlijk geen 12 sneetjes per dag, want: everything in moderation, remember? 🙂 Maar brood volledig uit je dieet verbannen is in ieder geval geen goed idee.

Gezonde voeding

Gezond eten

Maar hoe eet ik dan gezond? Het is gelukkig niet zo lastig als wij soms denken. Als we elke dag beginnen met een goed (liefst eiwitrijk) ontbijt en over de hele dag 5-6 kleine maaltijden eten, 1,5-2 liter water drinken en bij elke maaltijd groente of fruit als basis nemen, dan komen we namelijk al een heel eind. Ik zal de komende dagen op mijn Instagram account wat recepten delen die je ook met je kleintje(s) kan eten. Spreekt dit onderwerp je aan en kun jij wel wat inspiratie op dit gebied gebruiken? Meld je dan gauw aan voor de IAMMOM dag retreat van 4 maart a.s. Er zijn nog steeds een paar plekjes vrij. Tijdens deze relaxte dag leer ik je niet alleen wat gezonde voeding voor je kan betekenen, maar loop je ook met frisse inspiratie voor een gezond voedingspatroon de deur uit. Aanmelden kan via: info@iammom.nl.

Eet jij al (relatief) gezond? Of kun jij wel wat inspiratie gebruiken? Ik hoor het graag van je in de comments.

Vergelijkbare blogs

Momenteel geen reacties

Laat een reactie achter