Blog

Leven met PMS klachten: do’s & don’ts

De weg naar een PMS klachtenvrij leven

PMS (Premenstrueel Syndroom) is iets vaags. Iets waar sommige mensen misschien ooit wel eens hebben gehoord: “heeft het niet iets te maken met hormonen en het maandelijkse feestje in de baarmoeder”? Er worden vooral altijd veel grapjes over gemaakt: “oh, die heeft zeker last van PMS. Wat een chagrijn. Hahaha”. Nou zo grappig is dat dus niet, kan ik je uit ervaring vertellen. Ik wil voordat ik verder ga dan ook alvast even zeggen: no uterus, no opinion! Mannen snappen er namelijk echt helemaal geen snars van. Nou ja, die van mij wel dan. Die is intussen een expert geworden op het gebied van PMS. Helaas.

Hormonale disbalans

In een eerder artikel vertelde ik al over de klachten die ik aan mijn hormonale stoornis te danken heb. Want dat is dus wat PMS is. Twee keer per maand heb ik daar ontzettend last van en zijn de klachten het meest heftig. De eerste keer is dat rond mijn eisprong en de tweede keer vlak voordat mijn lijf de boel gaat opruimen. A.k.a.: de menstruatie. Ik heb dan vooral last van de mentale klachten die bij PMS komen kijken.

Hoe het komt dat de ene vrouw last krijgt van PMS klachten en de ander niet? Wij vrouwen hebben in onze hersenen ‘neurotransmitters’, die het proces van disbalans in de hormoonhuishouding in goede banen kunnen leiden. Die neurotransmitters werken bij mij – en ongeveer 4% van alle vrouwen – alleen niet zo goed. Hierdoor kunnen allerlei klachten, zoals pijnlijke borsten, een opgeblazen gevoel, stemmingswisselingen en sombere gevoelens ontstaan.

Ik ben er trouwens achter gekomen dat ik PMS klachten heb, omdat ik tijdens mijn zwangerschap volledig klachtenvrij was, maar de klachten na mijn zwangerschap terugkwamen. Het gevoel dat dat ik dit had werd bevestigd nadat ik drie maanden lang een ‘PMS kalender’  had bijgehouden. Heel handig om te doen als je ook het vermoeden hebt dat je deze klachten hebt. Het is bovendien fijn om te doen omdat je op deze manier inzicht krijgt in je klachtenpatroon en daar rekening mee kan houden. Het was bij mij in ieder geval zo klaar als een klontje: #pmsforlife. Of nou ja, tot aan de overgang. Ook al zo’n zin in! 😉

PMS kalender

PMS kalender

Wat kun je doen om PMS klachten te verminderen?

PMS klachten kun je helaas nooit helemaal oplossen, maar je kan zeker wat aan de (hormonale) knoppen draaien om zo min mogelijk uit balans te raken. Ik ben een tijdje terug langs geweest bij een Care for Women consultant, die mij uitleg gaf over de ‘vier tafelpoten’: leefstijl, voeding, hormonale stabiliteit en het afvoeren van afvalstoffen. Wat er heel simpel gezegd op neer komt dat je met aandacht voor deze vier pijlers kan zorgen voor zoveel mogelijk balans. Haal je één van de tafelpoten weg, valt de tafel om. Ofwel, raak je uit balans.

Door onder andere te bewegen, gezond te eten, gebruik van voedingssupplementen (vrouwen multi, teunisbloemolie en magnesium), naar buiten en op tijd naar bed te gaan, niet te roken, niet te veel alcohol en koffie te drinken, naar de sauna te gaan en veel water te drinken, kun je ervoor zorgen dat je zo goed mogelijk in je vel zit en stofjes aanmaakt die de dipjes in je hormoonspiegel kunnen compenseren. Het klinkt misschien allemaal heel voor de hand liggend en saai (geen wijn en koffie?), maar het werkt wel. Ik heb als reminder op een A4-tje wat punten uit dit concept opgeschreven die mij prettig en ook haalbaar leken om te doen. Dit overzichtje heb ik vervolgens op een prominente plek in huis opgehangen, zodat ik iedere keer denk: “oh ja, dit kan ik allemaal doen om te zorgen dat ik een leukere Leila ben”.

Sinds ik hiermee aan de slag ben gegaan, heb ik nog vier opmerkelijke dingen ontdekt, die ik ook graag deel:

1. Sporten rondom de menstruatie

Niet alleen ben ik überhaupt gaan sporten, maar ik ben dit ook rondom en tijdens de menstruatie gaan doen. Bewegen is echt heel belangrijk als je last hebt van PMS klachten. Misschien wel het meest belangrijk. Tijdens het sporten maak je namelijk stofjes aan die mentale klachten tegen gaan. Die stofjes kun je natuurlijk super goed gebruiken als je in een dip zit. Voorheen had ik gedurende menstruatie-achtige klachten gezegd: ik ga no way sporten. Ik heb nu echt geen zin om te bewegen. Nu doe ik het juist WEL. En het helpt. Maar echt! Niet dat ik dan all the way ga, maar toch wel genoeg dat ik de stofjes aanmaak die ik nodig heb om de boel weer een beetje in balans te brengen.

2. Hormonen in vlees

Na het zien van de docu ‘What the health‘ ben ik per direct gestopt met vlees eten. Omdat ik het zielig vind voor de dieren en de verschrikkelijke impact die de vleesproductie op het milieu heeft, maar vooral voor mijn eigen gezondheid. Vlees zit vol met hormonen, die je met de consumptie daarvan ook binnenkrijgt. Naar mijn idee kunnen deze hormonen mijn eigen hormoonspiegel weer uit balans brengen. Ik weet totaal niet of dit echt zo is en of het wetenschappelijk bewezen is hoor, maar het voelt gewoon goed en just makes sense.

3. Nachtrust

Op tijd naar bed: ook echt een heel belangrijke. Ik heb twee jaar terug last gehad van ernstige slaapproblemen, die zo nu en dan weer de kop op steken. Ik weet nu gelukkig wat ik kan doen voor een goede nachtrust en dat begint bij op tijd naar bed te gaan. Wat daar nog meer bij helpt is om een uur voordat ik naar bed ga alvast in ‘sluimerstand’  te gaan. Door bijvoorbeeld geen heftige discussies aan te gaan met manlief ;-), niet meer naar schermen te kijken, het licht te dimmen en een rustige activiteit te doen. Oh ja, en ik zet tegenwoordig ook mijn telefoon op vliegtuigmodus in de slaapkamer. Die straling kan volgens mij sowieso nooit goed zijn.

4. Lief voor jezelf

Last, but not least. Last van PMS klachten? Wees lief voor jezelf! Ontspan, doe leuke dingen en give yourself a break. De klachten worden namelijk alleen maar erger als je je ertegen verzet. Laat negatieve gedachten die opkomen voor wat ze zijn en probeer voor ogen te houden dat dit gevoel ook weer weg gaat.

Het concept van de vier tafelpoten en de vier bovengenoemde eye-openers helpen mij echt om mij beter te voelen tijdens periodes waarin ik veel last heb van PMS klachten. Natuurlijk eet ik ook nog steeds wat lekkers, kijk ik weleens een serie’tje voor het slapengaan, lust ik graag een wijntje en drink ik een kopje koffie (hallo, ik ben mama van een anderhalf jarige!). Ik zal dan ook nooit een absolute health-freak of fitgirl worden, maar wel iemand die goed over haar gezondheid nadenkt en doet wat voor haar werkt.

Herken jij jezelf hierin? Hopelijk heb je wat aan mijn ervaring en mijn do’s en don’ts. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!

Meer informatie over PMS vind je hier. En dit artikel van Happinez over hormonen vind je misschien ook wel interessant om te lezen. Dit artikel heb ik overigens volledig geschreven vanuit mijn gevoel en ervaring met PMS klachten. Als je vermoedt dat jij deze klachten ook hebt, is het vanzelfsprekend raadzaam om een arts te raadplegen. 

 

 

 

 

Vergelijkbare blogs

Momenteel geen reacties

Laat een reactie achter