GEZONDE VOEDING

De titel van het boek: wat is nu gezond? van Martijn Katan spreekt direct aan, nietwaar? In een tijd waarin steeds meer bekend wordt over gezonde, maar vooral ook ongezonde voeding, weten we het af en toe gewoon niet meer. De e-nummers en superfoods vliegen je om de oren. De ene dag is het eten van een appel nog super gezond. De andere dag wordt je aangekeken alsof je een zak suiker naar binnen giet.

Voeding is energie

Ben jij ook altijd zo moe? En heb jij ook zo’n last van je hormonen of allerlei andere kwaaltjes? Eten en drinken zijn zeg maar de benzine en olie voor jouw motortje. Als je volwaardige voeding tot je neemt op de momenten dat jouw motortje daar om vraagt, is dat een mooie eerste stap naar meer energie, een gezond lichaam en dus ook een betere balans in jouw leven als hardwerkende mama. Zonder de juiste voeding, geen energie. Zo simpel is het.

Gezonde voeding voor meer balans

Everything in moderation

Op de vraag: wat is nu gezond? is het antwoord dan ook eigenlijk vrij eenvoudig: everything in moderation!

Nou ja, niet als je elke dag een beetje snoep, een beetje chips en een beetje wijn tot je neemt natuurlijk, maar je snapt wat ik bedoel. Een gevarieerd voedingspatroon waarin alle voedingsstoffen aan bod komen, werkt simpelweg voor je lijf. Je kan bijvoorbeeld elke dag broccoli met rijst en kip eten. Je ziet er slank uit en voelt je bij de gedachte alleen al super fit, maar op den duur kom je dan toch bedrogen uit. Door een eenzijdig voedingspatroon loop je helaas aardig wat essentiële voedingstoffen, vitamines en mineralen mis. Dat is misschien niet zichtbaar aan de buitenkant, maar als je van binnen naar je organen zou kijken wel. En die organen sturen nou net alles aan. Mega belangrijk dus om ervoor te zorgen dat die de juiste ‘benzine’ te verwerken krijgen.

Ook niet geheel onbelangrijk: luister naar je lijf! Wat heeft het nodig? Waar heeft het behoefte aan en in welke hoeveelheden? We zijn bijvoorbeeld zò gewend om zoveel van dit en zoveel van dat te eten, terwijl je misschien allang vol zit. Probeer te luisteren naar je gevoel en echt te voelen of je genoeg hebt gehad. Doorbreek oude (slechte) gewoontes en introduceer nieuwe gewoontes, die wel voor je werken.

Gezond eten

Ja, heel leuk gezegd hoor, maar hoe doe ik dat dan verder? Ik hoor het je al denken. Dat is gelukkig niet zo lastig als het lijkt. Als je elke dag begint met een goed en eiwitrijk ontbijt (dus niet die snelle cracker met smeerkaas), over de hele dag 5-6 kleine maaltijden eet, 1,5-2 liter water drinkt, snelle suikers zoveel mogelijk links laat liggen en bij elke maaltijd groente of fruit als basis neemt, dan kom je al een heel eind.