MINI-RETREAT AAN HUIS

Toe aan wat tijd voor jezelf? Organiseer eens een mini-retreat aan huis. Plan een dag helemaal voor jezelf en vul ‘m naar wens in. Een dagje hangen en Netflixen klinkt dan natuurlijk heel aantrekkelijk, maar daarna voel je je misschien eerder sloom en futloos, dan dat je je super ontspannen en opgeladen voelt. Om echt een retreat gevoel voor jezelf te krijgen, helpt IAMMOM je graag een beetje op weg.

Mediteer en groet de zon

Sta eens een keertje op zonder wekker en start jouw mini-retreat met een korte meditatie van 10 minuutjes. Stap uit bed, doe iets makkelijks aan en drink eerst een groot glas lauwwarm water. Ga vervolgens op een fijne plek zitten. Zorg vooral dat je lekker zit. Of dat nu in lotushouding op een meditatiekussen of ‘gewoon’ rechtop op de bank is, maakt niet uit. Zolang je je maar prettig en ontspannen voelt. De meditatie kun je met muziek, begeleid door een stem of in complete stilte doen. Er is genoeg op Spotify en Youtube te vinden als je het woord ‘meditatie’ of ‘meditation’ intypt en de app ‘headspace’ is een hele fijne meditatie app.

Je kunt vervolgens mediteren met je ogen open, kijkend naar de vlam van een kaars of met je ogen gesloten of op elke andere manier die je kunt bedenken. Nogmaals: alles is goed, zolang je je maar prettig voelt. Laat je na de meditatie weer rustig bewust worden van de ruimte om je heen. Haal nog eens 3x diep adem door te inhaleren door je neus, je adem 5 seconden vast te houden en met een grote zucht door je mond uit te ademen. Rek je uit en maak je klaar voor de Zonnegroet. Die doe je vijf keer achter elkaar. Na het mediteren en de Zonnegroet, is niet alleen je geest, maar ook je lichaam goed opgewarmd en ontspannen. Een goed begin, is het halve werk zullen we maar zeggen.

Meditatie tijdens een mini-retreat aan huis

Leg jezelf in de watten

Tijdens jouw mini-retreat is het de bedoeling jezelf in de watten te leggen. Schenk jezelf dus nog een glas water in en drink deze met aandacht leeg. Maak vervolgens een voedzaam en lekker ontbijtje klaar en eet ook het ontbijt met aandacht op. Geniet van elke hap en denk eraan wat goede voeding doet met je lijf. Een eiwitrijk ontbijt zorgt voor een goede verzadiging en het langzaam vrijgeven van energie. Denk bijvoorbeeld aan een bakje kwark met fruit, noten, honing en kaneel, rijstwafels met hummus en een gekookt eitje of een bakje havermoutpap. Het hoeft allemaal niet ingewikkeld, als je maar kiest voor iets wat je lekker vind en wat zorgt voor een verzadigd gevoel.

Verzorging

Na het ontbijt spring je lekker onder de douche. Tijdens het douchen gebruik je natuurlijk jouw allerfijnste producten. Die heerlijke facewash die superduur was en dat ene flesje douchegel wat je ooit cadeau hebt gekregen? Nu is de tijd om ze uit de kast te pakken en te gebruiken. Geniet van de rijke producten en de heerlijke geuren.

Als je klaar bent met douchen trek je je allerfijnste outfit aan. Iets wat lekker zit, maar waar je je ook absoluut mooi in voelt. Doe een licht make-upje op en doe je mooiste sieraden om. Trek wel even schoenen aan die vooral heerlijk lopen, want het is nu tijd voor een wandelingetje.

Ga naar buiten!

Als er namelijk ook maar iets is waar je je fijn van gaat voelen, is het wel: de buitenlucht. Als je naar buiten stapt, loop dan eens niet het typische rondje wat je altijd loopt, maar loop eens een totaal andere kant op. Neem weggetjes, straatjes en paadjes, waar je normaal gesproken niet zo snel komt en geef je ogen de kost. Wat kom je allemaal tegen? Kijk ook eens omhoog en om je heen. Wat zie je allemaal? Wat hoor je? Welke geuren ruik je? Geef je zintuigen de kost en geniet van al het moois en nieuws dat je tegenkomt.

Maak een wandeling van minimaal een half uur. Hoe snel je loopt, maakt niet zoveel uit, het is geen wedstrijd. Het is de bedoeling dat je ontspant en geniet van het licht, de frisse lucht en de omgeving. Als je terug naar huis loopt, neem dan een route die langs die langs die ene lekkere warme bakker of thee- en koffiewinkel of supermarkt loopt. Je neemt daar iets lekkers voor jezelf mee. Het is dus wel handig om wat geld en eventueel een tasje mee te nemen als je van huis gaat.

Ontspanning

Als je weer thuis bent, zet dan een lekkere pot thee voor jezelf. Leg het lekkers op een mooi schoteltje of doe het in een leuk schaaltje, steek wat kaarsen aan en kruip met een dekentje op de bank. Pak er intussen ook even een fijn boek of tijdschrift bij of zet die ene film of docu op die je al tijden wilt zien. Het is nu in ieder geval echt even tijd om zo’n anderhalf tot twee uur lekker ontspannen. Geniet ervan!

Ontspannen tijdens een mini-retreat aan huis

Hou je mini-retreat gevoel vast!

Na deze ontspannen bankhang sessie is het wel weer tijd voor wat actie. Probeer wel dit relaxte gevoel vast te houden. Loop nog even vijf minuutjes een blokje om en duik daarna de keuken in. Bereid een gezonde maaltijd, maar kook wel iets wat je zelf super lekker vind. Ondertussen kun je misschien wel even een maskertje opdoen, zodat het kan intrekken terwijl jij aan het snijden en roeren bent. Geniet vervolgens van de maaltijd en eet ook dit keer weer rustig en kauw goed.

Heb je ook in de avond het rijk alleen of liggen de kids al op bed? Gebruik dan deze tijd om nog even je nagels te lakken en uitgebreid in bad of onder de douche te gaan. Ga als afsluiting van jouw mini-retreat lekker op tijd naar bed, lees nog even wat of geniet na van deze super fijne dag.

En ben je na deze heerlijke mini-retreat toch nieuwsgierig geworden naar een retreat buitenshuis? IAMMOM biedt super fijne dag- en weekend retreats.